Naisten telinevoimistelu - kilpaileminen

Naisten telinevoimistelu on haastava ja monipuolinen urheilulaji, joka vaatii kilpailijalta pitkäjänteistä harjoittelua sekä motivaatiota. Monet lajin vaatimista ominaisuuksista kehittyvät parhaiten nuorena, joten paras ikä lajin aloittamiselle on alle kouluikäisenä. Lajin voi kuitenkin aloittaa hyvin vanhempanakin, eikä se ole este menestymiselle oman treenimotivaation ollessa suuri.

Tytöt kilpailevat neljällä eri telineellä, jotka ovat hyppy, nojapuut, puomi ja permanto.

Hypyssä tehdään juoksuvauhdista ja ponnistuslaudalta ponnistaen erilaisia etukäteen määrättyjä hyppyjä. Pakollisissa luokissa hypätään suoraan mattokasalle ja omavalintaisissa luokissa käytetään virallista hyppytelinettä.

Naisten eritasonojapuissa kaksi aisaa ovat eri korkeuksilla. Sarjan aikana liikkeitä suoritetaan ala- että yläaisalla, sekä tehdään erilaisia irrotuksia ja pyörähdyksiä. Nojapuut vaativat voimistelijalta paljon voimaa sekä koordinaatiokykyä. Alemmissa luokissa käytetään eritasonojapuiden sijasta myös remmirekkiä ja yläaisaa.

Puomi on 10cm leveä ja 1,25 metriä korkea teline joka vaatii paljon tasapainoa ja rohkeutta. Nämä ominaisuudet kehittyvätkin nopeasti puomiharjoittelussa.

Permanto on joustava 12x12m alue jolla suoritetaan erilaisia voimistelullisia hyppyjä ja piruetteja sekä akrobaattisia volttisarjoja. Tämä teline vaatii voimistelijalta kimmoisuutta, liikkuvuutta, nopeutta ja esiintymiskykyä. Pakollisissa kilpailuluokissa permantosarja suoritetaan suoralla permantomatolla ja omavalintaisissa luokissa sarja tehdään musiikkiin koko permantoaluetta käyttäen.

Kilpailujärjestelmä

Naisten telinevoimistelussa kilpaillaan luokkakilpailujärjestelmän mukaan. Järjestelmä jakautuu kahteen linjaan: kilpalinjaan & maajoukkuelinjaan. Kilpailumuotoina ovat kilpailusta riippuen neliottelu, telinekohtaiset kilpailut sekä joukkuekilpailut.

Kilpaileminen aloitetaan voimisteluliiton laatimia merkkejä suorittamalla, sekä käymällä Stara-tapahtumassa. Staralla käytyään voi siirtyä kilpailemaan kilpalinjan ensimmäiseen (nykyään vapaaehtoiseen) luokkaan, B-luokkaan tai mikäli taidot jo riittävät voi aloittaa suoraan kilpalinjan C-luokasta. Kilpalinjan C ja D-luokka ovat kaikille pakollisia, jonka jälkeen voimistelija voi siirtyä kilpailemaan maajoukkuelinjalle tai jatkaa kilpalinjan omavalintaisiin luokkiin. Luokasta seuraavaan siirtyminen vaatii aina tietyn kilpailutuloksen tai merkin saavuttamista.