Voimistelijan polku seurassamme

Harrastuksen voi aloittaa 3-4 -vuotiaiden tai 5-7 -vuotiaiden sekaryhmässä, jossa harjoitellaan monipuolisesti liikkumistaitoja,  koordinaatiota ja kehonhallintaa telineitä hyödyntäen.  Tutustutaan ja harjoitellaan myös perusteita eri telineillä. Lisäksi harjoitellaan Kupari -merkkiin vaadittavia liikkeitä sekä voimistelusalissa ja ryhmässä toimimista. Sekaryhmästä voi jatkaa poikien harrasteryhmiimme tai tyttöjen voimistelupolullemme.

TYTTÖJEN VOIMISTELUPOLUN ensimmäinen askel 5-7 -vuotiaiden ryhmän jälkeen on siirtyminen PRONSSI -ryhmään, jossa harjoitellaan kerran viikossa tunnin ajan. Pronssi -ryhmissä kerrataan Kupari -merkin liikkeitä ja harjoitellaan Pronssi -merkin liikkeitä. Pronssiryhmissä harjoitellaan monipuolisesti kehonhallintaa ja perusliikkeitä kullakin telineellä.

Pronssi -ryhmiä löytyy 7-10 -vuotiaille ja yli 10 -vuotiaille. Pronssi -ryhmiin voi hypätä mukaan myös ilman aikaisempaa voimistelutaustaa.

Pronssi -ryhmästä voi siirtyä Hopea -ryhmään taitotason ja liikkeiden varmuuden kohottua sopivalle tasolle. Ennen siirtymistä Hopea -ryhmään on hyvä osata siististi ja varmasti:

Hypyssä ponnistuslaudalta tasajalkaa ponnistaminen, matalalla rekillä voimakieppi yksin tai kevyellä avustuksella, korkealla puomilla jalanheitot, vaaka ja liikkuminen eri suuntiin, kuperkeikat eteen ja taakse sekä kärrynpyörä permannolla ja käsinseisonta seinää vasten 10 sekunnin ajan. Voimaliikkeistä haarakulmapito puomilla 5 sek, vatsavedot puolapuilla vaakatasoon 5 toistoa, leuanvedon yläasennossa pito 5 sek. Liikkuvuudesta siisti silta-asento permannolla.

Työn alla voivat olla vielä seuraavat liikkeet:
Baby -kässäri matalalla puomilla, taaksekuperkeikka kuppiin ja kärrynpyörä molemmin jaloin permannolla sekä selinheilahdus ja heilunnat rekillä. Spagaati vähintään yhteen suuntaan.

Sopivan siirtymisajan arvioimisessa auttaa oman ryhmän ohjaaja.

HOPEA -ryhmässä harjoitellaan myös kerran viikossa tunnin verran. Ryhmät ovat Pronssi -ryhmien tavoin jaettu 7-10 -vuotiaiden ja yli 10 -vuotiaiden ryhmiin.

Hopea -ryhmässä siistitään Pronssi -merkin liikkeitä sekä harjoitellaan Hopea -merkkiin vaadittavia liikkeitä.

Hopea -ryhmästä voi hakea testitreenien kautta KULTA -ryhmiimme , jotka harjoittelevat kahdesti viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Testitreeneihin ilmoittaudutaan erikseen jäsentiedossa ja ryhmiin valituille ilmoitetaan sähköpostitse. Testitreenien ajankohdasta ilmoitamme nettisivuillamme sekä Facebook -sivuillamme.

Kulta -ryhmässä harjoitellaan Kulta -merkkiin vaadittavia liikkeitä sekä hiotaan Hopea -merkin liikkeitä. Kulta -ryhmä sopii hyvin motivoituneemmalle harrastajalle taikka seuramme kilparyhmiin siirtymisestä haaveilevalle.

HARRASTEKILPARYHMÄT  yhdistävät rennon harrastamisen kavereiden kanssa ja samalla aktiivisen harjoittelun. Harrastekilparyhmien ideana on, että voimistelija pystyy harjoittelemaan tavoitteellisesti kolmesti viikossa ja halutessaan myös osallistumaan B-D-luokkien kilpailuihin, kuitenkin pienemmällä treenimäärällä kuin kilparyhmissä. Harrastekilparyhmässä treenava voi hyvin yhdistää viikkoon vaikkapa toisen harrastuksen.

Harrastekilparyhmiin haetaan myös testitreenien kautta keväisin toukokuussa. Näihin ryhmiin pyrkiessä on olennaista, että voimistelija osaa hyvin perusteet sekä vaikeampia liikkeitä ja on motivoitunut harjoittelemaan annetun treenimäärän. Etuna myös katsotaan aiempi kokemus kilpa- tai kultaryhmässä.

KILPARYHMÄT harjoittelevat tavoitteellisesti 3-5 kertaa viikossa 2-3 tuntia kerrallaan, iästä riippuen. Kilparyhmiin haetaan myös keväisin testitreenien kautta.

Naisten telinevoimistelun merkkijärjestelmään voitte tutustua täältä.

------------------------------------

Ilmoittautumisohjeet vanhoille jäsenille:

0-2 -vuotta harrastaneille yli 7 -vuotiaille suositellaan ilmoittautumista Pronssi -ryhmiimme, elleivät yllä mainitut liikkeet ole jo voimistelijalle helppoja, tasalaatuisia ja varmuudeltaan hyviä.

Yli 2 -vuotta harrastaneille suosittelemme ilmoittautumista Hopea -ryhmään, ellei jokin yllä mainituista suosituksista jää vajaaksi. Esimerkiksi arkuudesta puomia tai nojapuita kohtaan pääsee nopeammin yli Pronssi -ryhmissämme, joissa niillä tehtävät liikkeet ovat vaativuudeltaan matalampia.

Kultaryhmissämme harjoitelleet tytöt voivat ilmoittautua vapaasti valitsemaansa ikäluokkansa Kultaryhmään.